Aproximadament unes 80 persones de diferents municipis de la comarca d’Osona, entre elles Taradell, Seva, Centelles, Folgueroles, Tavèrnoles, Sant Martí de Centelles o Sant Quirze es van reunir divendres a les 8 del vespre a Can Costa i Font per escoltar la xerrada de la Plataforma No a la MAT.
L’acte va contar amb la presencia de l’alcalde Lluís Verdaguer, del Tinent d’alcalde Albert Ledesma, de l’antic alcalde Josep Mummany i de diferents regidors del grup d’Esquerra i Convergencia. Per començar es va emetre un vídeo sobre els perills de les línies de Molt Alta Tensió i seguidament La gent de la Plataforma van donar explicacions del perquè No a la MAT.
Problemes de Salut, destrucció del territori i problemes amb l’economia
Les MAT poden generar greus problemes de salut, destruir el territori i els ecosistemes naturals i sacrificar les economies locals sobretot a nivell de turisme, pagesia, ramaderia o valor de les finques. Malgrat que es tot poc clar, per la poca rellevància que te aquest problema als mitjans, sembla que hi ha estudis al Regne Unit que indiquen que hi ha una relació directe entre les línies de Molt Alta Tensió i l’augment de casos de leucèmia infantil i de càncer. També hi ha estudis, aquest cop fets a Girona, que diuen que el valor patrimonial de les finques per on passarà la MAT disminuirà d’un 20% a un 50% en funció de la proximitat a les línies.
Son necessàries les MAT?
Malgrat que s’ha dit que les línies MAT de 400 KV son necessàries perquè funcioni el TAV (Tren d’Alta Velocitat) aquest argument es del tot falç perquè el TAV que ja transita de Madrid a Sevilla funciona amb només 220 KV. Aquesta línia que s’està projectant té una capacitat de transport 13 vegades superior a les necessitat plantejades per el TAV. L’augment de la demanda que pot suposar posar en marxa aquest projecte es pot garantir sobradament amb la millora de les línies existents.
El perquè de tot plegat
Així doncs, si es perjudicial per l’economia, per el territori i per la salut i a sobre té pot generar una energia que no gastarem, perquè ens cal aquesta línia? Sembla que la clau de tot l’entrellat està a l’Estat Francès. França te una sèrie de centrals nuclears que generen més energia de la que pot consumir, necessita doncs una autovia potent que transporti aquesta energia cap a nous mercats i el nord de l’Africa és un destí perfecte. Si França pot fer arribar energia al Marroc, a Algèria o a Tunísia tindrà més clients que podran comprar i consumir el seu accedent d’energia.
Però encara hi ha més, les noves directrius de la Unió Europea van en la direcció de desmantellar totes les centrals nuclears existents a Europa, com hem dit abans França en té forces i per tant quan arribi aquest moment ha de mirar de no perdre el negoci. La manera es senzilla es construir noves centrals nuclear al nord de l’Africa on la legislació es més laxa i disposar d’unes línies MAT que li portin l’energia cap a França.
Queixes de la gent
Una vegada vist el vídeo i exposats els arguments la gent del públic va començar a intervenir: es van queixar de la manca d’informació, de la poca implicació dels mitjans o be del paper poc galdós que havien fet alguns dels consistoris afectats en el problema. Al final es va dir que caldria aglutinar la gent que hi està en contra per tal de començar a fer mobilitzacions de cara al setembre.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada